on |

Από το Δ.Σ. του ΙΝΚΑ/ΓΕΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ

 Μάθετε να διαβάζετε σωστά τις ετικέτες τροφίμων.

Oι ετικέτες στα τρόφιμα σας βοηθούν να ενημερώνεστε πριν επιλέξετε κάποιο από αυτά και αποφασίσετε αν θα το συμπεριλάβετε στη διατροφή σας. Πριν αγοράσετε τρόφιμα, ίσως να θέλετε να ελέγξετε αν χρησιμοποιήθηκαν τρόποι ώστε να αυξηθεί η παραγωγή τους και, αν πράγματι συνέβη αυτό, πόσο ασφαλείς είναι οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν.

Νόμοι για τις ετικέτες τροφίμων.

Σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τους Κανονισμούς για τις Ετικέτες των Τροφίμων (1970) καθιερώθηκαν προδιαγραφές για την περιεκτικότητα των προϊόντων σε ενέργεια, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.

Έως τα μέσα του 1980, οι παρασκευαστές τροφίμων είχαν αρχίσει να χρησιμοποιούν τις ετικέτες θρεπτικών ουσιών στα προϊόντα ως εμπορικό εργαλείο. Αυτό, σε συνδυασμό με την πίεση από επαγγελματίες του τομέα υγείας και καταναλωτές, οδήγησε στη θέσπιση και άλλων νόμων.

Η σήμανση είναι υποχρεωτική μόνο όταν αναφέρεται στην ετικέτα ότι ένα τρόφιμο περιέχει θρεπτικές ουσίες.

Τι υπάρχει σε μια ετικέτα;

Εκτός από την ονομασία του προϊόντος, όλες οι ετικέτες θα πρέπει να αναγράφουν τα συστατικά, την ημερομηνία λήξης, τα πρόσθετα με το γράμμα Ε και αριθμούς, και πληροφορίες για τις θρεπτικές ουσίες που περιέχει.

Ονομασία

Όλα τα προσυσκευασμένα τρόφιμα και πολλά από αυτά που δεν έχουν συσκευαστεί εκ των προτέρων, πρέπει να φέρουν στην ετικέτα την ονομασία του τροφίμου. Κάποια τρόφιμα έχουν εμπορικές ονομασίες, ενώ άλλα έχουν ένα περιγραφικό όνομα.

Η ονομασία θα πρέπει να προσδιορίζει ακριβώς το περιεχόμενο, ώστε να διακρίνεται το τρόφιμο από άλλα προϊόντα. Υπάρχουν εξαιρέσεις, μεταξύ των οποίων όλα τα μη αποφλοιωμένα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, τα καρυκεύματα, το τυρί και το βούτυρο.

Oι ονομασίες δεν θα πρέπει να παραπληροφορούν για παράδειγμα, στο γλυκό με τυρί και κεράσι (τσιζ κέικ), η γεύση του είναι απαραίτητο να προέρχεται κυρίως από αληθινά κεράσια. Το άρωμα από κεράσι, από την άλλη πλευρά, σημαίνει ότι το άρωμα του προϊόντος είναι τεχνητό.

Συστατικά

Στα περισσότερα τρόφιμα, τα συστατικά πρέπει να αναγράφονται κατά φθίνουσα σειρά ανάλογα με το βάρος τους. Το νερό δεν περιλαμβάνεται πάντα, διότι συχνά θεωρείται φυσικό συστατικό του τροφίμου, εκτός και αν εμπίπτει σε προβλέψεις της νομοθεσίας.

Η πληροφόρηση στην ετικέτα.

Βάσει νόμου, οι ετικέτες στα τρόφιμα πρέπει να παρέχουν στον καταναλωτή συγκεκριμένο είδος πληροφοριών. Oι τελευταίες περιλαμβάνουν την ονομασία του προϊόντος, τα συστατικά (αναγραφόμενα κατά φθίνουσα σειρά ανάλογα με το βάρος τους) και λεπτομέρειες για τις θρεπτικές αξίες.

Πώς πρέπει να διαβάζονται οι ετικέτες.

Οι ετικέτες αποτελούν μια πλούσια πηγή πληροφοριών, σε ό,τι αφορά την προστασία της υγείας αλλά και της τσέπης των καταναλωτών. Αρκεί εκείνοι να γνωρίζουν να τις «αποκρυπτογραφούν».

Όλες οι ετικέτες τροφίμων πρέπει να παρέχουν στον καταναλωτή συγκεκριμένες πληροφορίες, μεταξύ των οποίων:

Ονομασία προϊόντος και προέλευση

Καθαρό βάρος

Στοιχεία εταιρείας

Ημερομηνία λήξης

Σε τρόφιμα που έχουν διάρκεια ζωής μεγαλύτερη από τρεις μήνες, πρέπει να αναγράφεται ο μήνας και το έτος μέχρι το οποίο θα πρέπει να καταναλωθούν, ενώ σε τρόφιμα με διάρκεια ζωής μικρότερη των τριών μηνών, πρέπει να αναγράφεται η ημέρα και ο μήνας μέχρι τον οποίον μπορούν να καταναλωθούν.

Συστατικά. Τα συστατικά που περιέχονται αναγράφονται κατά σειρά προτεραιότητας, ανάλογα με το βάρος τους (τα συστατικά μεγαλύτερης περιεκτικότητας αναγράφονται πρώτα). Στην ετικέτα αναγράφονται όλα τα θρεπτικά συστατικά του προϊόντος, συνήθως ανά 100 γραμμάρια. Το νερό, επειδή θεωρείται φυσικό συστατικό του τροφίμου, δεν αναγράφεται πάντα – εκτός εάν ξεπερνά το 5% του βάρους του προϊόντος ή εάν σχετίζεται με προβλέψεις συγκεκριμένης νομοθεσίας.

Διατροφικά Στοιχεία. Οι πληροφορίες αφορούν την ενέργεια, τις πρωτεΐνες, τα λίπη, τους υδατάνθρακες, τις φυτικές ίνες, τα άλατα, τα σάκχαρα, τις βιταμίνες και τα μέταλλα και, συνήθως, αναφέρονται σε αναλογίες που αντιστοιχούν στην ποσότητα των 100 γραμμαρίων.

Χημικά πρόσθετα – «E». Τα πρόσθετα χημικά χρησιμοποιούνται κυρίως για να προσδώσουν καλύτερη γεύση, χρώμα ή άρωμα στα τρόφιμα ή μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

Ο κωδικός «E» έχει θεσπιστεί από την E.E. για να δηλώνει την ύπαρξη ενός εγκεκριμένου χημικού προσθέτου (χρωστικές, συντηρητικά, αντιοξειδωτικά, σταθεροποιητές). Λόγω της ύπαρξης πάρα πολλών ειδών εγκεκριμένων χημικών προσθέτων, κάθε φορά δίπλα στο «E» αναγράφεται και ένας αριθμός, που προσδιορίζει επακριβώς για ποιο είδος χημικού προσθέτου πρόκειται: π.χ. «E45», «E21», «E112». Παρόλο που τα «E» είναι εγκεκριμένα από την E.E., καλό είναι να αποφεύγονται, καθώς όσο περισσότερα αναγράφονται στην ετικέτα ενός τροφίμου, τόσο λιγότερο «φυσικό» το καθιστούν.

Εάν στη συσκευασία του προϊόντος συναντήσετε το γράμμα Ε, ακολουθούμενο από ένα τριψήφιο νούμερο, τότε πρέπει να γνωρίζετε ότι τα νούμερα:

Από 100 έως 199 αφορούν χρωστικές ουσίες.

Από 200 έως 299 αφορούν συντηρητικά.

Από 300 έως 399 αφορούν αντιοξειδωτικά.

Από 400 έως 499 αφορούν σταθεροποιητές.

 

Τι πρέπει να προσέχουμε στις ετικέτες των τροφίμων;

Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει υποχρεωτική η αναγραφή διαιτητικών πληροφοριών στις ετικέτες των τροφίμων.

Οι κατασκευαστές τροφίμων βλέπουν τις ετικέτες ως μια επινόηση για να σας πείσουν να αγοράσετε το προϊόν τους, αντί για το προϊόν ενός ανταγωνιστή. Απλά περπατήστε στο διάδρομο των δημητριακών την επόμενη φορά που θα επισκεφθείτε το σούπερ μάρκετ, και προσέξτε τον απίστευτα μεγάλο αριθμό των επιλογών σας. Οι υπεύθυνοι φορείς καθιέρωσαν την ετικέτα διατροφικής επισήμανσης στην οποία καταχωρούνται τα βασικά θρεπτικά χαρακτηριστικά που βρίσκονται σε ένα προϊόν, για να βοηθήσουν τους πολίτες να κάνουν σωστές διατροφικές επιλογές. Ειδικές ρυθμίσεις υπάρχουν για τρόφιμα που απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας κάτω των 2 ετών και διαφορετικές για παιδιά ηλικίας κάτω των 4.  Επίσης η παροχή διατροφικών πληροφοριών είναι προς το παρόν προαιρετική για πολλές ωμές τροφές, όπως τα φρέσκα φρούτα, τα λαχανικά και το ψάρι.

Όταν κάποια ετικέτα τροφίμου γράφει: «\\\\\\\Χωρίς χοληστερίνη\\\\\\\» αυτό σημαίνει ότι το προϊόν δεν περιέχει χοληστερίνη, αλλά θα πρέπει να ξέρετε ότι μπορεί να περιέχει κορεσμένο (ζωικό) λίπος, κάτι το οποίο επίσης ανεβάζει την χοληστερίνη στο αίμα. Το να βρίσκετε λοιπόν το λίπος, τη χοληστερόλη ή το αλάτι που περιέχεται στα τρόφιμα, σημαίνει ότι θα πρέπει να διαβάζετε τις ετικέτες τους.

 

Ετικέτα διατροφικής επισήμανσης

Διαβάζοντας τις ετικέτες συσκευασμένων τροφίμων μαθαίνετε περισσότερα για ένα τρόφιμο. Οι ετικέτες εκφράζονται συνήθως σε θερμίδες (Kcal) που παίρνετε καταναλώνοντας 100 γραμμάρια από το προϊόν που έχετε αγοράσει, όπως φαίνεται στο παράδειγμα της διπλανής εικόνας.

• Δώστε προσοχή στην περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά οξέα, που μπορεί να κάνουν κακό στη καρδιά σας ιδιαίτερα εάν η χοληστερόλη σας είναι αυξημένη.

• Προσέξτε στην ποσότητα νατρίου. [Σ.Η.Π.: 2 γραμμάρια]

• Οι διαιτητικές ίνες είναι χρήσιμες για τον οργανισμό. Είναι αναγκαία η ύπαρξη τους για την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας και την πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου.

• Όσον αφορά τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία, και αυτά αναγράφονται ως το ποσό που λαμβάνει κάποιος καταναλώνοντας 100 γραμμάρια αυτού του προϊόντος. Τα ποσοστά που παρουσιάζονται αφορούν το ποσό από τη Συνιστώμενη Ημερήσια Ποσότητα (Σ.Η.Π.) που προσλαμβάνετε καταναλώνοντας 100 γραμμάρια αυτού του προϊόντος. Για παράδειγμα τρώγοντας 100 γραμμάρια του προϊόντος που αναγράφεται στη διπλανή εικόνα λαμβάνετε το 169% της ποσότητας Βιταμίνης Ε που πρέπει να προσλαμβάνετε ημερησίως.

Συστατικά

Τα τρόφιμα πρέπει να έχουν στην ετικέτα μια λίστα με τα συστατικά που περιέχουν. Οι ετικέτες των τροφίμων πρέπει να γράφουν τα συστατικά των προϊόντων με σειρά Βάρους, συστατικό που περιέχεται στη μεγαλύτερη ποσότητα αναγράφεται πρώτο. Το συστατικό που περιέχεται στη μικρότερη ποσότητα αναγράφεται τελευταίο. Οπότε για να αποφύγετε τα πολλά λιπαρά ή τα κεκορεσμένα λιπαρά οξέα, περιορίστε την χρήση των προϊόντων που αναγράφουν λίπος ή λάδι πρώτα, ή που αναγράφουν πολλά λιπαρά ή συστατικά λαδιού.

 

Διαβάζετε τις ετικέτες προσεκτικά. Μπορεί αρχικά να μοιάζει δύσκολο ή βαρετό, αλλά τελικά μπορεί να αποδειχτεί ενδιαφέρον και διασκεδαστικό.

Προαιρετικά εαν θέλετε να βάλετε και αυτές τις στήλες.

Όταν στη συσκευασία του προϊόντος συναντήσετε το γράμμα E ακολουθούμενο από ένα τριψήφιο νούμερο, τότε πρέπει να γνωρίζετε ότι τα νούμερα:Aπό 100 έως 199 είναι χρωστικές Aπό 200 έως 299 είναι συντηρητικά Aπό 300 έως 399 είναι αντιοξειδωτικάAπό 400 έως 499 είναι σταθεροποιητές

Πολύ συχνά συναντάμε στις διατροφικές ετικέτες τροφίμων, μερικές λέξεις:

Ελεύθερο θερμίδων ή χωρίς θερμίδες.

Τα τρόφιμα αυτά έχουν λιγότερο από 5 θερμίδες ανά μερίδα.

Χωρίς λίπος ή ελεύθερα λίπους [\\\\\\\"χωρίς προστιθέμενο λίπος\\\\\\\" και \\\\\\\"μηδενικό λίπος\\\\\\\"]

Τα τρόφιμα αυτά περιέχουν περίπου 0.5 g λίπους ανά μερίδα.

Ελεύθερα χοληστερόλης ή χωρίς χοληστερόλη

Στα τρόφιμα αυτά υπάρχουν λιγότερα από 2 mg χοληστερόλης, ενώ θα πρέπει επίσης να περιέχουν λιγότερα από 2 g κορεσμένου λίπους ανά μερίδα.

Τρόφιμα φτωχά σε άλατα νατρίου

Ενδείκνυται για δίαιτες φτωχές σε αλάτι. Η κατανάλωση μιας συγκεκριμένης ποσότητας των προϊόντων αυτών σας δίνει τη μισή ποσότητα νατρίου απ\\\\\\\’ ότι το κανονικό προϊόν.

Ανάλατα ή χωρίς επιπρόσθετο αλάτι.

Δεν έχει προστεθεί αλάτι στα τρόφιμα αυτά.

Προϊόντα μειωμένων θερμίδων, λίπους, χοληστερόλης ή νατρίου

Το τρόφιμο έχει τουλάχιστον 25% λιγότερο λίπος, χοληστερόλη, θερμίδες ή νάτριο από το αντίστοιχο κανονικό τρόφιμο.

Προϊόντα διαίτης.

Τα προϊόντα αυτά είναι είτε χαμηλής είτε μειωμένης περιεκτικότητας σε θερμίδες ή να προορίζονται για κάποια άλλη ειδική χρήση σε ένα διαιτολόγιο.

Προϊόντα light

Αυτό σημαίνει ότι το τρόφιμο έχει 1/3 λιγότερες θερμίδες ή 1/2 λιγότερο λίπος ή 1/2 λιγότερο νάτριο απ\\\\\\\’ ότι το κανονικό τρόφιμο. Προσέξτε γιατί ο όρος \\\\\\\»light\\\\\\\» μπορεί να αναφέρεται στο χρώμα ή στην υφή του τροφίμου.

Υγιεινά τρόφιμα

Τα τρόφιμα αυτά είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε ολικό λίπος και κορεσμένο λίπος. Επιπρόσθετα δεν πρέπει να περιέχει μεγαλύτερη ποσότητα χοληστερόλης ή νατρίου, απ\\\\\\\’ ότι συστήνει ο οργανισμός τροφίμων και φαρμάκων. Η ονομασία αυτή δε σημαίνει ότι το τρόφιμο δεν περιέχει ζάχαρη, ούτε επίσης ότι είναι απαραίτητα κατάλληλο για το διαιτολόγιο σας.

Φυσικά τρόφιμα

Προσέχετε αυτόν τον όρο. Δεν υπάρχει ακόμη σαφής χαρακτηρισμός του τι σημαίνει \\\\\\\»φυσικό\\\\\\\». Το φυσικό δεν έχει καμιά σχέση με το υγιεινό.

Υδρογονωμένα ή μερικώς υδρογονωμένο λίπος.

Αυτό σημαίνει ότι το ακόρεστο λίπος έχει γίνει με προσθήκη υδρογόνου πιο κορεσμένο, έτσι ώστε να είναι στερεό σε θερμοκρασία δωματίου.

Συσκευασμένα σε νερό

Οι κονσέρβες τόνου ή σολωμού με νερό αντί για λάδι, περιέχουν λιγότερο λίπος.

Αλεύρι σίτου (wheat flour)

Αυτό αναφέρεται στο άσπρο αλεύρι και όχι στο αλεύρι ολικής αλέσεως. Τα ολικής αλέσεως τρόφιμα είναι καλύτερες επιλογές, γιατί περιέχουν περισσότερες φυτικές ίνες.

 

Τηλεόραση και Αγορά

Το ΙΝΚΑ/ΓΕΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ, καταδικάζει ενέργειες που έχουν να κάνουν με την παρεμπόδιση της ολοκληρωμένης και ΕΓΚΥΡΗΣ ενημέρωσης των καταναλωτών πολιτών.

Η απαράδεκτη ενέργεια μέρους των κρεοπωλών της Βαρβακείου Αγοράς εις βάρος του Δημοσιογράφου του Τηλεοπτικού σταθμού ΑΝΤ1 Πάνου Ρεγούλη και των καμεραμάν, οι τραμπουκισμοί κατά της ολοκληρωμένης ενημέρωσης των καταναλωτών με τρόπο και στοιχεία που να μπορεί να τα αξιοποιήσει, θυμίζουν άλλες εποχές.

Η διαφάνεια και ο αρμόδιος έλεγχος δεν έχουν ούτε να φοβηθούν κανέναν, ούτε να τρομάξουν κανένα που είναι εν τάξει.

Η αγορά ελέγχεται εντατικά από τις Ενώσεις Καταναλωτών που επισπεύδουν και προς τις αρμόδιες κρατικές αρχές, και δεν μπορεί κανείς να στερήσει το δικαίωμα του καταναλωτή στην αποτροπή της παραπλάνησης και στην ενημέρωση.

Ο Καταναλωτής δικαιούται και απαιτεί να ξέρει, τι αγοράζει και γιατί πρέπει να το πληρώσει τόσο, χωρίς παρεμπόδιση και χωρίς παραπλάνηση.

Ευχόμαστε ενέργειες και έκτροπα αυτού του ήθους να εκλείψουν για πάντα, η παρεμπόδιση και η παραπλάνηση πρέπει να γίνει οριστικά ιστορικό είδος μουσείου.

Πάσχα και Ασφάλεια Τροφίμων

΄΄Ανήλικο΄΄ θα λέγαμε το Αμνοερίφιο που σφάζεται στις 45 μέρες!! μόλις φθάσει τα 7 κιλά βάρος !!. Δεν είναι καταγεγραμμένη η ηλικία του σε σφραγίδα, πράγμα που δεν είναι απαραίτητο, μόνο αν δεν έχει σχέση και με την τιμή πώλησης, στο τσιγκέλι.

9 κιλά Χ 13 = 117 € Χ 340,75 = 39.800 Δραχμές ο καταναλωτής

Η κλασική εκτροφή για 6 – 8 μήνες στο χορτάρι του βουνού, αποτελεί παρελθόν, λόγω τεχνολογίας ζωοτροφών και ενστάβλισης, με ανάλογο όμως αποτέλεσμα και στην τιμή, που θέλουμε να ξέρουμε, το αν φθάνει και σε εμάς, τους καταναλωτές.

Η απλοποίηση αυτή, η αλλιώς βελτίωση χρόνου και της τιμής, με την χρήση της τεχνολογίας στην ζωοεκτροφή δεν εννοούμε πως είναι μεμπτό,  όταν το ξέρουμε και εμείς οι καταναλωτές, ναι, ουδέν μεμπτόν συμφωνούμε, θέλουμε να ξέρουμε όμως τι και γιατί το αγοράζουμε τόσο.

Οι χώρες των Βαλκανίων, μη μπορώντας να έχουν την πολυτέλεια της αγοράς ζωοτροφών και διαθέτοντας ακόμα βοσκούς στα βουνά, προβάλλουν το ΄΄φυσικής εκτροφής΄΄ στα ράφια των χασάπικων της αγοράς μας, αλλά ακόμα ενισχυμένα για το μερίδιό τους, την ανάλογα χαμηλότερη τιμή τελικής διάθεσης, από τα Ελληνικά, που όμως για όλα δεν διευκρινίζεται η διαδικασία και το κόστος εκτροφής τους, για να δικαιούνται διαφορετικής και ανάλογης τιμής.

Οδηγίες του ΙΝΚΑ για το ΠΑΣΧΑ 2006

Οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την διάρκεια αυτών των ημερών, η αγορά τροφίμων ελέγχεται περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, ακολουθώντας την ανάγκη του καταναλωτή για ποιότητα και τιμές ανάλογες των αγαθών. Έτσι, και παρ όλα αυτά, η τελική ευθύνη αγορών ανήκει στον καταναλωτή, ο οποίος θα πρέπει να εφαρμόζει με ιδιαίτερη προσοχή αυστηρά κριτήρια επιλογής, έχοντας υπόψη ότι:

* η σχέση τιμών και ποιότητας είναι πάντα αναγκαία

* οι αγορές τροφίμων από πλανόδιους πωλητές, από μη σταθερά και επώνυμα σημεία πώλησης ή από δήθεν παραγωγούς θα πρέπει να αποφεύγονται συστηματικά, διότι αποτελούν χώρο διάθεσης μη ελεγχόμενων τροφίμων, πολλές φορές ακατάλληλων.

* οι βασικοί κανόνες που αφορούν την αναζήτηση πληροφοριών στην επισήμανση των τυποποιημένων ή μη τροφίμων ισχύουν πάντα, όπως επίσης ισχύουν οι βασικοί κανόνες σχετικά με την υγιεινή και την ασφάλεια των τροφίμων στο τελικό στάδιο διαχείρισής τους (συντήρηση, μαγείρεμα, κλπ.) από τον καταναλωτή.

Αναλυτικότερα είναι θέμα αυτοσεβασμού του ίδιου του Καταναλωτή, να επιμείνει και να διατυπώνεται, σε ότι αφορά την μη τήρηση και να επιλέγει μόνο όπου τηρούνται τα ακόλουθα:

Α) Υγιεινή και Ασφάλεια Κρέατος:

Σε όλα τα σφάγια πρέπει να υπάρχουν σφραγίδες που θα υποδηλώνουν τη χώρα γέννησης κάθε ζώου. Αναλυτικότερα από 31-3-03 σχετικά με τη σφράγιση κρεάτων ισχύουν τα εξής:

1. Σε ζώα που γεννήθηκαν στην Ελλάδα και εσφάγησαν σε ελληνικό σφαγείο όλες οι σφραγίδες είναι χρώματος τυρκουάζ και φέρουν μια επι πλέον σφραγίδα με τη λέξη « Ελλάς »

2. Σε ζώα που γεννήθηκαν σε τρίτη χώρα( εκτός Ελλάδος και ΕΕ) και εσφάγησαν σε ελληνικό σφαγείο όλες οι σφραγίδες είναι χρώματος τυρκουάζ και επι πλέον σφραγίδα χρώματος καστανού με το όνομα της χώρας γέννησης.

3. Σε ζώα που γεννήθηκαν στην ΕΕ και εσφάγησαν σε ελληνικό σφαγείο όλες οι σφραγίδες είναι χρώματος τυρκουάζ και επί πλέον σφραγίδα ίδιου χρώματος με το όνομα της χώρας γέννησης.

Τα παραπάνω δεν ισχύουν για κρέατα που έχουν σφραγιστεί στη χώρα προέλευσης.

Τα σφάγια εισάγονται από χώρες που αποδεδειγμένα δεν έχουν παρουσιάσει πρόβλημα αφθώδους πυρετού (ο αφθώδης πυρετός είναι μια ασθένεια αποκλειστικά των ζώων και δεν προσβάλλει τον άνθρωπο).

Τα μέτρα που λαμβάνονται τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και από διάφορα κράτη – μέλη της, έχουν αποκλειστικό σκοπό την προστασία του ζωικού κεφαλαίου τους.

Ένα ερώτημα που απασχολεί τους καταναλωτές, συνδέεται με τα προληπτικά μέτρα που έχουν ληφθεί στην Ευρώπη και αφορούν την απαγόρευση της κατανάλωσης, όχι του κρέατος, αλλά ορισμένων μόνο τμημάτων των σφάγιων μοσχαριών και αμνοεριφίων, που σχετίζονται με πιθανούς κινδύνους, όπως στο παρελθόν, τον κίνδυνο της «σπογγώδους εγκεφαλοπάθειας».

Τα μέτρα αυτά, έχουν καθαρά προληπτικό χαρακτήρα και εφαρμόζονται κυρίως σε αιγοπρόβατα μεγαλύτερα των 12 μηνών, ηλικία που συνήθως δεν καταναλώνεται στην χώρα μας. Σε αιγοπρόβατα όμως ηλικίας μικρότερης των 12 μηνών, απαγορεύεται μόνο ο σπλήνας, ο οποίος θα πρέπει να αφαιρείται στο σφαγείο και να μην περιέχεται στην «συκωταριά» , που διατίθεται προς πώληση στον καταναλωτή.

Στα ζώα αυτά επιτρέπονται επομένως, όλα τα υπόλοιπα τμήματά τους περιλαμβανομένων των σπλάχνων (έντερα, πνεύμονας, κ.λ.π.), όπως και το κεφάλι.

Ανάλογη απαγόρευση αφορά και τα βοοειδή, όπου σε ζώα ηλικίας μικρότερης των 12 μηνών απαγορεύονται μόνο τα έντερα ενώ σε βοοειδή μεγαλύτερα του ενός έτους, απαγορεύεται εκτός από τα έντερα και το κεφάλι , η σπονδυλική στήλη και ο νωτιαίος μυελός.

Στις συσκευασμένες συκωταριές θα πρέπει ο καταναλωτής να αναζητά την σφραγίδα καταλληλότητας, όπου αναφέρεται η προέλευσή τους από εγκεκριμένη εγκατάσταση. Το ίδιο ισχύει και για συσκευασμένα κεφαλάκια.

Οι καταναλωτές μπορούν να εμπιστευθούν για την αγορά κρέατος, σταθερά και επώνυμα σημεία πώλησης της αγοράς (κρεοπωλεία, μεγάλες επιφάνειες, κ.λ.π.) , γνωρίζοντας ότι τα παραπάνω μη επιτρεπόμενα τμήματα των ζώων, αφαιρούνται στα σφαγεία με ευθύνη των κτηνιατρικών αρχών. Σε κάθε περίπτωση οι καταναλωτές μπορούν να αναζητούν τις σφραγίδες κτηνιατρικού ελέγχου και προέλευσης για τα αμνοερίφια, όπως και την «ταυτότητα» προέλευσης και σφαγής για τα μοσχάρια.

1) Προσοχή στην υγιεινή του καταστήματος – το νωπό κρέας να μην είναι εκτεθειμένο στα τσιγκέλια-.

2) Το αρνάκι γάλακτος πρέπει να έχει ροζ κρέας, τα κόκαλα του να είναι λεπτά και το λίπος του άσπρο.

3) Το κατσικάκι έχει πιο σκούρο και σφικτό κρέας από το αρνί και λιγότερο λίπος.

4) Το φρέσκο αρνί έχει μυρωδιά ευχάριστη (όχι οσμή αμμωνίας) και η σάρκα του πρέπει να είναι σφιχτή και ελαφρώς υγρή. Το χρώμα του πρέπει να είναι «ζωηρό». Όταν έχει θαμπό χρώμα και σκληρό κρέας με εκχυμώσεις, πιθανόν το ζώο να είναι άρρωστο.

5) Το λίπος του αρνιού είναι διπλάσιο από αυτό του μοσχαριού και επομένως είναι πλούσιο σε χοληστερίνη. Για τον λόγο αυτό, καλό είναι να το καταναλώνουμε με μέτρο.

Aντιθέτως, το κρέας του αρνιού είναι πηγή βιταμινών (Β6 & Β12), απαραίτητες για το νευρικό σύστημα και το δέρμα. το συκώτι και τα νεφρά περιέχουν βιταμίνη Α.

6) Κρέατα που δεν έχουν την σφραγίδα Τυρκουάζ, πρέπει να δημιουργούν επιφυλάξεις στον καταναλωτή.

7) Aποφύγετε αγορές αμνοεριφίων που σφάχτηκαν σε υπαίθριους χώρους.

8) Ο κιμάς πρέπει να κόβεται παρουσία του πελάτη – εκτός από τα συσκευασμένα σε πακέτο, που, όμως, πρέπει να αναγράφεται η ημερομηνία ανάλωσης και το όνομα του παρασκευαστηρίου -.

9) Τα έντερα πρέπει να είναι πλυμένα και καθαρισμένα χωρίς δυσάρεστες οσμές.

10) Συκώτι, νεφρά, μυαλά, να τρώγονται φρέσκα (1-2 ημερών).

11) Το κατεψυγμένο κρέας να συντηρείται σε – 18ο Κελσίου.

12) Στα κοτόπουλα, το αγοραζόμενο να είναι επώνυμο (ειδικό καρτελάκι), να είναι καλοσχηματισμένο, το δέρμα να μην έχει σχισμές, μώλωπες, αιματώματα.

Τα τεμαχισμένα να πωλούνται συσκευασμένα με ενδείξεις του εργαστηρίου.

Τα κατεψυγμένα να έχουν την σφραγίδα της Κτηνιατρικής Υπηρεσίας, την επωνυμία της επιχείρησης, ημερομηνία κατανάλωσης.

Β) Υγιεινή Αυγών

Η καταλληλότητα των αυγών συνδέεται με ορισμένα μορφολογικά χαρακτηριστικά, (όπως η έλλειψη αίματος ή ακαθαρσιών ή ραγίσματος στο τσόφλι) αλλά και από τον έλεγχο της ημερομηνίας λήξης και των σωστών ενδείξεων στις συσκευασίες τους: κατηγορία ποιότητας (Α,Β,Γ), βάρος, ημερομηνία συσκευασίας ή ωοσκόπησης.

Η διάθεση αυγών εκτός συσκευασίας («χύμα») επιτρέπεται με την προϋπόθεση ότι στα παραστατικά πώλησης αναγράφονται η ημερομηνία και η ένδειξη της ωοσκόπησης. Επιτρέπεται επίσης, η διάθεση έτοιμων βαμμένων αυγών, στην συσκευασία των οποίων θα πρέπει να αναγράφονται επίσης οι ημερομηνίες ανάλωσης και ωοσκόπησης. Σήμερα, χρησιμοποιούνται μόνο εγκεκριμένες και ασφαλείς βαφές, που καθορίζονται από αντίστοιχη διάταξη του Κώδικα Τροφίμων & Ποτών.

Τα αυγά πρέπει να είναι ωοσκοπημένα με κέλυφος καθαρό χωρίς κηλίδες αίματος (σαλμονέλα, παθογόνο μικρόβιο ή αιτία δηλητηρίασης).

Δεν πρέπει να πλένονται, όταν πρόκειται να διατηρηθούν στο ψυγείο, γιατί έτσι αφαιρείται το εξωτερικό υμενίδιό τους και επιταχύνεται η αλλοίωσή τους.

Ένα βρασμένο αυγό είναι φρέσκο όταν δεν κουνιέται ο κρόκος, δεν αποχωρίζεται εύκολα από το κέλυφός του, είναι λευκό και ο κρόκος κατέχει στο αυγό κεντρική θέση.

Στο νερό το φρέσκο αυγό πατώνει, το μπαγιάτικο βγαίνει στην επιφάνεια.

Προσοχή στις τοξικές βαφές! Αφήστε τα 24 ώρες πριν το βάψιμο εκτός ψυγείου.

Τα βαμμένα αυγά που ράγισαν στο βάψιμο μην τα τρώτε ή αφαιρέστε το κομμάτι που έχει ποτιστεί.

Το προτιμότερο είναι, να βραστούν πρώτα ως έχουν, να κρυώσουν και μετά τα εμβαπτίζουμε για 5 λεπτά η περισσότερο για σκουρότερο χρωματισμό, σε κρύο νερό με την βαφή.

Γ) Ασφάλεια και Υγιεινή άλλων Τροφίμων

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνετε στις σωστές θερμοκρασίες συντήρησης, λόγω του ευαλοίωτου χαρακτήρα των γαλακτομικών προϊόντων και προϊόντων ζαχαροπλαστικής.

1) Στα τυριά πρέπει να αναγράφεται στην συσκευασία η ημερομηνία παραγωγής.  Πρέπει να έχουν ευχάριστη οσμή και γεύση.

2) Τα αλλαντικά πρέπει να έχουν καθαρό, στεγνό, γυαλιστερό περίβλημα, να μην έχουν δυσάρεστη οσμή και γεύση, να μην υπάρχει αλλαγή χρώματος.

3) Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στο ποτό. Ποτέ με άδειο στομάχι ούτε και να το ανακατεύουμε.

4) Στα σοκολατένια αβγά προσέξτε η σοκολάτα να μην έχει αλλοιωθεί και διατηρήστε τα στο ψυγείο. Προσέξτε επίσης την ετικέτα για να διαπιστώσετε αν πρόκειται για αληθινή σοκολάτα η απομίμηση, αλλά και την ημερομηνία λήξης.

Πώς μπορούμε να περιορίσουμε τους κινδύνους από μολύνσεις και τοξικότητα

1) Να καθαρίζουμε καλά και να απολυμαίνουμε με ελαφρό διάλυμα χλωρίου τους πάγκους της κουζίνας, όπου προετοιμάσαμε και πλύναμε τα πουλερικά και τα αυγά.

2) Να μην βάζουμε σε ντουλάπια ή ψυγείο, καρτέλες αυγών (για να περιοριστεί ο κίνδυνος μόλυνσης από σαλμονέλα που πιθανά μεταφέρουν).

3) Να αφαιρούμε και να πετάμε τα περιττά λίπη και τα ακατάλληλα εντόσθια.

4) Να αποφεύγουμε τα «ύποπτα» κρέατα και τα προϊόντα τους (αλλοιώσεις στο χρώμα, την οσμή, κ.λ.π.)

5) Να πλένουμε καλά με νερό τα κρέατα, τα λαχανικά και τα φρούτα.

ΧΟΛΗΣΤΕΡΙΝΗ ΚΑΙ ΘΕΡΜΙΔΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΓΙΟΡΤΙΝΟ ΤΡΑΠΕΖΙ

ΤΡΟΦΕΣ   ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΧΟΛΗΣΤΕΡΙΝΗ  ΘΕΡΜΙΔΕΣ

σε γραμμάρια           σε μιλιγκράμ

ΑΡΝΙ   300      330      1.230

ΚΟΚΟΡΕΤΣΙ  150      160      236

ΑΒΓΑ (2)        150      675      221

ΤΥΡΙ    100      72        304

ΣΑΛΑΤΑ        300      -           75

ΤΣΟΥΡΕΚΙ     70        78        286

ΨΩΜΙ 50        -           109

ΣΟΚΟΛ.ΑΒΓΟ          100      10        529

Γενικό σύνολο θερμίδων 2.990 kcal

Γενικό σύνολο χοληστερίνης 1.325 mgr

• Τα παραπάνω είναι χωρίς αλκοόλ και αναψυκτικά.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι μέσες ημερήσιες θερμιδικές απαιτήσεις ενός άνδρα είναι 2.500 Kcal και μίας γυναίκας 2.000 kcal , ενώ η σύσταση της Αμερικάνικης Καρδιολογικής Εταιρίας για την ημερήσια πρόσληψη χοληστερίνης είναι το πολύ ως 400 mgr. Με ένα μόνο γεύμα την Κυριακή του Πάσχα προσθέτουμε ένα κιλό και λαμβάνουμε περισσότερη από επταπλάσια ποσότητα χοληστερίνης από τη συνιστώμενη, θέτοντας την υγεία μας σε κίνδυνο.

Παιχνίδια

• Να φέρουν το σήμα CE που σημαίνει ότι έχουν τηρηθεί οι προδιαγραφές προστασίας της ασφάλειας και της υγείας των παιδιών.(κοινοτική οδηγία 88/3/79 περί ασφάλειας των παιχνιδιών).

• Να αγοράζουμε παιχνίδια που έχουν ενδείξεις και οδηγίες στα ελληνικά και πάντοτε αντίστοιχα με την ηλικία

• Να ερευνούμε την αγορά για διαφορά τιμής από κατάστημα σε κατάστημα.

• Προσοχή στα παιχνίδια που πωλούνται υπαιθρίως. Είναι φτιαγμένα από άγνωστους κατασκευαστές χωρίς σήμα κατασκευής που να δείχνουν την προέλευσή τους, άρα ανεξέλεγκτα.

Είδος   Τιμή 2003        Τιμή 2004        Τιμή 2005        Τιμή 2006        Ντόπιο

Αρνί     7€ / κιλό          8   € / κιλό       6-7 € / κιλό      7-9 € / κιλό      13 € / κιλό

Κατσίκι           9€ / κιλό          11 € / κιλό       7-8 € / κιλό      8-10 € / κιλό    15 € / κιλό

Λεμόνια          1,20€ / κιλό     1  € / κιλό        1  € / κιλό        1   € / κιλό

Μαρούλι          0,70€ / τεμάχιο            1  € / τεμάχιο   0,50€ / τεμάχιο            0,50 € / τεμάχιο

Πατάτες           0,50€ / κιλό     1  € / κιλό        1  € / κιλό        0,60 € / κιλό

Ντομάτες        2€ / κιλό          1,20€ / κιλό     1  € / κιλό        2,30   € / κιλό

Κρεμμυδάκια  1,80€ / κιλό     1,60 € / κιλό    1,70 € / κιλό    2   € / κιλό

Πορτοκάλια     0,50€ / κιλό     0,90 € / κιλό    0,40 € / κιλό    0,60 € / κιλό

Μπρόκολο                               2-2,50 € / κιλό 2-2,50 € / κιλό

Φασόλια                                  5-6€ / κιλό       5-6€ / κιλό

Αρακάς                                    4€ / κιλό          4€ / κιλό

Χόρτα                          0,50–3 € / κιλό            0,50-3 € / κιλό

Αυγά    1€ / 6άδα         1,10 € / 6άδα   0.60 € / 6άδα   0,60 € / 6άδα

Το τραπέζι μας εφέτος πάλι θα έχει αυξημένο κόστος μέχρι και 12%.

ΔΣ ΙΝΚΑ

Το 11μελές Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΝΚΑ/ΓΟΚΕ έχει ως εξής:

· Πρόεδρος: Γεώργιος Λεχουρίτης

· Αντιπρόεδρος Α\\\\\\\’: Μαρία Σαραντίτη

· Αντιπρόεδρος Β\\\\\\\’: Ιωάννης Αννουσάκης

· Γενικός Γραμματέας: Αριστέα Χήρα

· Ειδικός Γραμματέας: Ιωάννης Καζουλάκης

· Ταμίας: Νίκη Παπουλάκου

· Μέλη: Δημήτρης Γκούλτας, Χαράλαμπος Δεληνταδάκης, Χρήστος Κακαλής, Δημήτριος Μιχαλόπουλος, Ανέστης Μπογόρδος.

ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ; … Είναι μια κουβέντα. Γι αυτό, προσοχή

Προσοχή και στις πιστωτικές κάρτεςΌλα δείχνουν εύκολο να αποκτηθούν. Συχνά αποδεικνύεται, πως το δύσκολο είναι, να εξοφληθούν.

Το ΙΝΚΑ εφιστά την προσοχή των καταναλωτών έτσι ώστε να αξιοποιήσουν καλύτερα την περίοδο των εκπτώσεων και χωρίς προβλήματα.

Το 2005 κατεγράφησαν 256 παράπονα καταναλωτών για το θέμα των εκπτώσεων (το σύνολο στον τομέα αυτό για την περίοδο 1970 – 2005 είναι 9.803 παράπονα).

Όμως πολύ περισσότερα παράπονα καταγράφονται πάντοτε για τις πιστωτικές κάρτες μέσω των οποίων τουλάχιστον το 70% των καταναλωτών πραγματοποιεί τις αγορές του και στις εκπτώσεις.

Η άκριτη προσφυγή σε σύγχρονες μορφές δανεισμού μας οδηγεί σε περιπέτειες.

Γι αυτό το ΙΝΚΑ υπενθυμίζει ότι;

1. Οι αγορές πρέπει να γίνονται με προγραμματισμό που θα εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες των καταναλωτών και της οικογένειας και όχι τις κάθε λογής ‘μοναδικές ευκαιρίες’και τα ‘τελευταία κομμάτια’ που θα πρέπει προλάβουμε ή τις ‘εκπληκτικές τιμές’ και τις ‘μεγάλες εκπτώσεις’ που δεν θα πρέπει να χάσουμε.

2. Ο προγραμματισμός των αγορών εξασφαλίζει ότι αγοράζουμε αυτό που χρειαζόμαστε και στις καλύτερες τιμές. Ο προγραμματισμός πρέπει να γίνεται:- στο ήρεμο περιβάλλον του σπιτιού και όχι στον ‘ατμό’ της αγοράς.- να βασίζεται σε σχολαστική έρευνα και- να μην ανατρέπεται στο \\\\\\\’γιορτερό\\\\\\\’ περιβάλλον της αγοράς.

3. Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να επηρεάζονται από τα ποσοστά (%) των εκπτώσεων στις προθήκες των καταστημάτων ή από την έκπτωση σε ένα συγκεκριμένο προϊόν. Οι εκπτώσεις διαφέρουν από είδος σε είδος και οπό ποιότητα σε ποιότητα ακόμα και μέσα στο ίδιο κατάστημα. Αποφεύγετε τις γενικές εντυπώσεις γιατί πολλά καταστήματα χρησιμοποιούν στην διαφήμιση και στις βιτρίνες κάποιο ή κάποια είδη για ‘κράχτη’.

4. Εφιστούμε την προσοχή των καταναλωτών στο ότι η περίοδος των εκπτώσεων μπορεί να τους είναι χρήσιμη στα είδη τα οποία επηρεάζονται από την εποχικότητα και την μόδα, δηλαδή στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

5. Αντίθετα στις οικιακές συσκευές και εξοπλισμό, τα οπτικοακουστικά μέσα, τα έπιπλα κλπ διαρκή προϊόντα, η περίοδος των εκπτώσεων δεν είναι αναγκαστικά η καλύτερη εποχή για τις αγορές μας. Οι τιμές αυτών των προϊόντων μεταβάλλονται σε όλη την διάρκεια του χρόνου με άλλα κριτήρια (συναλλαγματικές διακυμάνσεις κλπ έκδοση νέου μοντέλου) τόσο που είναι πιθανόν κατά την περίοδο των εκπτώσεων να είναι σχετικά ανεβασμένες. Επίσης, γι\\\\\\\’ αυτές τις αγορές η ηρεμία μιας ήσυχης αγοραστικής περιόδου (δηλαδή εκτός των περιόδων των εκπτώσεων) μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να διεκδικήσει ‘έκπτωση’ ανάλογη με τον τρόπο πληρωμής, τη ‘μοναδικότητα’ του, το αμέσως προηγούμενο μοντέλο και τις έκτακτες ανάγκες ρευστότητας των καταστημάτων πολύ ευκολότερα.

6. Οι καταναλωτές να διαμαρτύρονται με έμφαση και να καταγγέλλουν κάθε περίπτωση πλασματικών εκπτώσεων ή κυκλοφορίας ελαττωματικών προϊόντων κατά την περίοδο αυτή.

Τι πρέπει να ξέρετε επίσης για τις εκπτώσεις

Τα εμπορικά καταστήματα θα μπορούν φέτος να διαθέτουν τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές από τις 17 Ιουλίου έως 31 Αυγούστου 2006.

Οι έμποροι Θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί ώστε να μην οδηγηθούν σε πρακτικές οι οποίες μπορούν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Πρακτικές όπως:

· Η απόκρυψη αποθεμάτων.

· Η πώληση μικρής ποσότητας αποθεμάτων κατά την διάρκεια των εκπτώσεων.

· Η διάθεση στην κατανάλωση ειδών β\\\\\\\’ διαλογής ή που έχουν αγοραστεί ειδικά για την

· περίοδο των εκπτώσεων.

· Η αναγραφή τιμών \\\\\\\»προ εκπτώσεως\\\\\\\» που είναι υψηλότερες των πραγματικών.

· Η ανάρτηση πινακίδων με κυμαινόμενα ποσοστά δηλαδή ‘Εκπτώσεις 10% – 20% – 30%’.

Σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων της υπουργικής απόφασης προβλέπεται η επιβολή προστίμου, το οποίο μπορεί να φθάσει έως και το 0,5% του ετήσιου ακαθόριστου τζίρου της περυσινής χρήσης του παραβάτη.

Κατά την απόφαση επιβάλλεται;

1. η αναγραφή διπλών τιμών σε όλα τα πωλούμενα είδη ή

2. η αναγραφή σε πινακίδα του ποσοστού της έκπτωσης για σαφώς καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων, με την προϋπόθεση της αναγραφής της αρχικής τιμής κάθε είδους.

Επίσης, απαγορεύονται οι προσφορές 20 ημέρες πριν από την έναρξη των εκπτώσεων, καθώς και η με οποιονδήποτε τρόπο παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού με εκπτώσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

· Προγραμματίστε τις αγορές σας: Σκεφτείτε καλά τι ανάγκες έχετε πριν βγείτε για ψώνια και μη δημιουργείτε τεχνητές ανάγκες για την χαρά της κατανάλωσης.

· Να είστε επιφυλακτικοί στις μεγάλες εκπτώσεις: Εξετάστε την ποιότητα των προϊόντων, την προέλευση τους και κυρίως βεβαιωθείτε άτι η αναφερόμενη πριν από την έκπτωση τιμή είναι πραγματικό αυτή που ίσχυε.

· Μην αγοράζετε πράγματα μόνο και μόνο επειδή είναι φθηνά: Αν αγοράζετε με αυτή την λογική τότε κάνετε περιττές αγορές και δεν κερδίζετε απολύτως τίποτε.

· Μην ξεκινάτε με μια διαφήμιση στο κεφάλι: Η πραγματικότητα δεν ανταποκρίνεται ποτέ στην ωραιοποιημένη εικόνα που προβάλλει η διαφήμιση.

· Αποφύγετε το συνωστισμό και τις ώρες αιχμής: Οι γυναίκες ας αποφεύγουν να φοράνε πολλά χρυσαφικά και η τσάντα τους να κλείνει με φερμουάρ. Ανάμεσα στον πολύ κόσμο υπάρχουν και μερικοί που σκοπεύουν να ελαφρύνουν το πορτοφόλι σας και ενδεχομένως να κάνουν τις αγορές τους με τα δικά σας χρήματα.

· Αγοράζετε εποχιακά είδη ή είδη μόδας: Μην περιμένετε ότι θα έχετε την ευκαιρία να αγοράσετε μία τηλεόραση ή ένα πλυντήριο σε καλή τιμή. Αντίθετα μπορεί να πετύχετε καλές τιμές σε ρούχα, μάλλινα, χειμερινά κοστούμια, παπούτσια και είδη της φετινής μόδας.

· Αν αγοράσετε ελαττωματικό προϊόν, να το επιστρέψετε αμέσως και να το αντικαταστήσετε με άλλο ή να πάρετε πίσω τα χρήματα σας: Οι δικαιολογίες του τύπου ‘είναι προσφορά’ ή ότι στις εκπτώσεις ‘δεν γίνονται δεκτές επιστροφές’ δεν ισχύουν για τα ελαττωματικά προϊόντα. Οι εκπτώσεις δεν γίνονται για να πουλήσουν σι έμποροι ελαττωματικό προϊόντα αλλά τα κανονικά σε μειωμένες τιμές

· Πάρτε μαζί σας και ένα δεύτερο άτομο: Κάποιο άτομο που να λέει ήρεμα τη γνώμη του και να μην αγχώνεται στη διαδικασία της κατανάλωσης.

Προσοχή! Να ζητάτε για όλες τις αγορές σας αποδείξεις τόσο για τη δυνατότητα αντικατάστασης του προϊόντος που αγοράζετε όσο και για την σωστή λειτουργία της αγοράς, για την οποία σημαντικό μέρος της ευθύνης έχουν και οι καταναλωτές. Αν στον δρόμο, σας γίνει έλεγχος από τα αρμόδια όργανο και δεν έχετε την απόδειξη έστω και για ένα κιλό φρούτα, το πρόστιμο είναι μεγάλο.

Γι αυτό λοιπόν προσοχή!! Και… φέτος, ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΜΟΝΟ ΟΤΙ ΧΡΕΙΑΖΕΣΤΕ – ΑΚΟΥΣΤΕ ΜΑΣ

Αυξήσεις ΔΕΗ

ΔΤ 89/2006 Δευτέρα, 31 Ιουλίου 2006

Μετά τις αυξήσεις που επέβαλλε η ΔΕΗ μέσω της Κυβέρνησης, η διαδικασία της διάγνωσης, η μόνη επιτρεπτή μετά την επέλευση του γεγονότος για το οποίο, ενώ έπρεπε, δεν ρωτηθήκαμε, αποδεικνύει ότι ο μέσος καταναλωτής θα επιβαρυνθεί με αυξήσεις που μπορεί να φθάσουν έως και 75%, όπως τα πάγια.

Το ΙΝΚΑ θεωρεί ότι οι αυξήσεις αυτές, θα λειτουργήσουν αλυσιδωτά αλλά και ως πρόσχημα σε όλο τον οικονομικό και παραγωγικό κύκλο.

Τελικά, το ερώτημα μπαίνει, η ΔΕΗ είναι Δημόσια Επιχείρηση που εκμεταλλεύεται τον εδαφικό πλούτο που ανήκει σε όλους τους Έλληνες, όπως Λιγνίτη Αέρα και Νερά, με την ρύπανση που έχουν αποδεχθεί, ή, είναι Ανώνυμη εταιρεία ιδιωτών, να την θαυμάζει όμως ο Έλληνας σαν ΄΄Δημόσια΄΄ και να την ΄΄επιχορηγεί΄΄ για να την βγάλει από την άσχετη με αυτήν, κρίση του πετρελαίου, χάριν ίσως των ιδιωτών που με αυτές τις τιμές δεν τους συμφέρει να μπουν στον επιχειρηματικό τομέα παραγωγής ενέργειας.

Οι δε όμοιες πρόσφατες αποφάσεις του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας κ. Γιώργου Αλογοσκούφη, με επιβολή έμμεσων φόρων, όπως πριν από ένα μήνα στα καύσιμα και τώρα στην κινητή τηλεφωνία και στα τσιγάρα, θα επιφέρει μαζί με το τελευταίο, το Duplex για το μπαράζ ανατιμήσεων, σε όλο το φάσμα της αγοράς, τόνωση και λογικοποίηση της ασυδοσίας.

Καλούμε τον κ. Πρωθυπουργό, να παρέμβει άμεσα, για την ανάκληση όλων αυτών των αποφάσεων, που θα φέρουν στην ήδη δεινή οικονομική κατάσταση που ζουν σήμερα 2,5 εκ συμπολιτών μας ακόμα 500 χιλ., ενώ ήδη το 70% των Ελληνικών νοικοκυριών είναι υπερχρεωμένα στο τραπεζικό σύστημα με τα Προκρούστεια επιτόκια που οδηγούν στην μετακύλιση ακινήτων και αυτοκινήτων από τον έναν στον άλλον.

Με δανεικά υπάρχει όντως ευημερία.

Ανακύκληση, Ευημερίας ορισμένου χρόνου και Δυστυχίας.

Ευημερία των δανεικών και των Τραπεζών.

Ως ΙΝΚΑ/ΓΕΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ, καλούμε τους Έλληνες καταναλωτές να χαμογελούν γιατί,

το χαμόγελο μακραίνει τη ζωή.

Απεργία Τεχνικών υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης  |04/11/2005|vv

Απεργία Τεχνικών υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης

Με αφορμή τις απεργιακές κινητοποιήσεις που εξήγγειλαν οι γεωτεχνικοί του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και με το πρόσχημα της ένταξης του ΕΦΕΤ στο εν λόγω υπουργείο, το καταναλωτικό κίνημα είναι αντίθετο όχι ως προς το πού θα κατευθυνθεί ο ΕΦΕΤ αλλά ως προς τον τρόπο που εφευρίσκουν οι συνδικαλιστές σχετικά με την διασφάλιση της υγείας του καταναλωτή.

Εν όψει των εορτών του Πάσχα και βέβαια των προβλημάτων που τελευταίως έχουν προκύψει θα έπρεπε να είναι πιο υπεύθυνοι κατά τη συγκεκριμμένη χρονική περίοδο. Φυσικά και έχουν το δικαίωμα να διεκδικούν τις εργασιακές τους σχέσεις και αμοιβές, όχι όμως σε βάρος της υγείας του καταναλωτή να αφήνουν ανεξέλεγκτο, όπως αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους, τον έλεγχο της αγοράς.

Άφησε το μηνυμά σου

Ειδήσεις